Portugal: Razmjena primjera dobrih praksi i inspiracija za bolje obrazovanje
Tijekom petodnevne razmjene dobrih praksi u Quarteiri, Portugal, četiri djelatnice naše škole istražile su portugalski obrazovni sustav i stekle vrijedna iskustva.
U tjednu od 4.3. do 8.3. 2024. četiri djelatnice naše škole otputovale su na petodnevnu razmjenu dobrih praksi tzv. Job shadowing, na krajnjem jugu Portugala u Quartieru.
Portugalski sustav obrazovanja podijeljen je u nekoliko faza: osnovno obrazovanje, srednje obrazovanje, visoko obrazovanje i stručno obrazovanje. Osnovno obrazovanje u Portugalu obuhvaća devet godina, od 1. do 9. razreda. Srednjoškolsko obrazovanje traje tri godine i podijeljeno je u opću i tehničku struku, a učenici biraju svoj smjer prema svojim budućim karijernim planovima. Portugal ima raznovrstan sustav visokog obrazovanja s brojnim sveučilištima i visokim školama. Portugal je bio uključen u razne inicijative kako bi modernizirao svoj obrazovni sustav, uključujući integraciju informacijske tehnologije i poticanje kreativnosti i inovacija u nastavi.
Posjet općini Loule i Quarteiri omogućio nam je dublje razumijevanje cjelodnevne nastave (CDN), modela organizacije obrazovnog procesa u kojem učenici provode duži vremenski period u školi, uključujući popodnevne aktivnosti. Cilj je osigurati podršku i resurse tijekom cijelog dana, potičući ne samo akademske vještine nego i širok spektar životnih kompetencija.
Mi smo posjetili općinu Loule, gradić koji broji nešto više od 20 000 stanovnika, Quarteira. U njoj djeluje 7 obrazovnih institucija, a mi smo ih posjetili sve. Zajednička im je cjelodnevna nastava (CDN) , oblik organizacije obrazovnog procesa u kojem učenici provode duži vremenski period u školi, uključujući i dio popodneva. Ova vrsta nastave ima svoje karakteristike i ciljeve, a svrha joj može varirati ovisno o specifičnostima pojedinog obrazovnog sustava ili škole.
Već prvi dan pružio je izniman uvid u praksu inkluzivnog obrazovanja i razmjenu iskustava između naših institucija. Na početku posjete, fokus je bio na zgradi administracije, tu smo imali priliku razgovarati s našim domaćinima, podijeliti informacije o našim obrazovnim sustavima te smo razmijeniti simbolične poklone kao simbol suradnje. U Portugalu učenici ostaju u školi dulje od standardnog radnog vremena. Ovaj model često uključuje obroke koje škola pruža, popodnevne aktivnosti, slobodno vrijeme i pomoć u učenju.
Sastanak s domaćinima pružio nam je platformu za razgovor o inkluziji učenika s poteškoćama u nastavnim procesima. Razmjena iskustava i pristup zajedničkom rješavanju izazova u inkluzivnom obrazovanju predstavljala je ključni dio našeg dijaloga. S obzirom na raznolikost naših školskih sistema, važno je bilo razumjeti kako se pristupa inkluziji u različitim kontekstima. Cjelodnevna nastava obično uključuje raznolike aktivnosti, ne samo usmjerene na tradicionalne nastavne predmete. To mogu biti sportske aktivnosti, umjetnički programi, radionice, društvene vještine, pomoć u domaćim zadaćama itd. Cilj je osigurati da učenici imaju potrebnu podršku i resurse tijekom cijelog dana, ne samo u učenju, već i u njihovom cjelokupnom razvoju.
Nakon uvodnog dijela uputili smo se u posjet vrtiću, gdje smo imali priliku iskusiti autentičnu atmosferu učenja te smo razgovarali o sličnostima i razlikama s kojima se odgajatelji i roditelji susreću u naše dvije zemlje. Kušali smo tradicionalni kolač od naranče i popili čaj od limunske trave. Ova jednostavna gesta ukazala nam je na važnost kulturne razmjene i zajedničkog dijeljenja običaja. Cjelodnevna nastava može biti posebno korisna za roditelje koji rade puno radno vrijeme, pružajući sigurno mjesto gdje djeca mogu ostati nakon redovnog školskog dana.
Nadalje, posjetili smo nižu osnovnu i višu osnovnu školu, gdje smo bili svjedoci kako se inkluzija primjenjuje u stvarnim školskim uvjetima. Zanimljivo je bilo promatrati različite metode prilagodbe nastavnog procesa kako bi se uključili učenici s različitim potrebama. Posebno smo bili oduševljeni količinom umjetničkih, kreativnih ideja i djela koja krase školske prostore. U sve četiri institucije bili smo iznimno srdačno dočekani. Edukacijski profesionalci demonstrirali su visoku razinu stručnosti i predanosti u radu s raznolikim skupinama učenika.
Fokus na inkluziji učenika s posebnim potrebama bio je ključan dio razmjene iskustava, a dijalog s portugalskim kolegama pružio nam je uvid u različite pristupe inkluziji u raznolikim kontekstima. Posebno je impresivno bilo svjedočiti raznolikosti aktivnosti unutar CDN-a, uključujući umjetničke programe, sportske aktivnosti i radionice.
Drugi dan započeli smo inspirativnim sastankom s nastavnicima koji provode inkluzivno obrazovanje. Bilo je zanimljivo saznati da je jedna od nastavnica zapravo odgajateljica u vrtiću, a razgovarali smo i o izazovima koje dijelimo u vezi s nedostatkom stručnjaka. Naime, Portugal ima sličnih poteškoća s nedostatkom nastavnoga kadra te smo doznali na koji način provode prekvalifikaciju i tko sve može raditi s djecom. Razgovarali smo o sličnostima i razlikama u naša dva obrazovna sustava, a naglasak je bio na inkluziji, upravljanju stresom kod nastavnika i učenika te projektima koje provode.
Nakon sastanka uputili smo se u učionice i posjetili smo učenike na satima informatike, biologije, kemije i likovnih umjetnosti. Izdvojili bismo posjet posebnom odjelu u kojem se nalaze učenici koji još ne govore portugalski jezik. S ovom djecom u posebnom odjelu u prosjeku se radi oko dvije godine, a sve s ciljem bolje adaptacije, naime nastoji se da učenici što brže svladaju jezik kako bi prešli u redovni program. Zanimljivo je da u ovoj školi trenutno imaju učenike 57 nacionalnosti što predstavlja ogroman izazov za kvalitetnu provedbu nastavnog procesa kao i za same nastavnike na kojima taj sustav počiva.
Posjetili smo i školsku kuhinju te smo nakon ukusnog ručka, kojeg su nam pripremili i poslužili učenici, otišli na kreativnu radionicu oblikovanja glinenih lica uz pomoć vanjskog stručnjaka, umjetnice koja jednom tjedno u suradnji s nastavnicima provodi, u sklopu preventivnog programa, umjetničke radionice. Naš tim se lijepo uklopio, odabrali smo afričke motive i sudeći prema fotografijama moglo bi se zaključiti da ima nekog talenta i u ovim našim rukama.
Treći dan imali smo priliku istražiti dvije izuzetne škole u sklopu Erasmus+ projekta “Uhvatimo znanje”. Prva škola koju smo posjetili očarala nas je svojim naglaskom na umjetnosti, posebno likovnoj. Portugalci zaista njeguju kreativnost i umjetnički izraz među mladima. Učenici, od najmanjih do najstarijih, imaju priliku istraživati svoju kreativnost kroz različite umjetničke tehnike. Impresioniralo nas je fokusiranje na interaktivno učenje i povezivanje s prirodom. Djeca ovdje ne samo da uče o biologiji, već imaju priliku imati vlastite ljubimce poput ptica, mačaka i puževa. Osim toga, svaka škola ima vrt ispunjen aromatičnim biljkama, što kod mladih potiče ljubav prema prirodi i poljoprivredi. Učenici proučavaju vremensku prognozu, brinu o svojim biljkama i stvaraju rasporede obveza koji, kako se ispostavilo, izvrsno pomažu u boljem svladavanju matematike.
Posjet školama u sklopu Erasmus+ projekta “Uhvatimo znanje” dodatno nas je inspirirao. Osim fokusa na umjetnosti, gdje se potiče kreativnost i povezanost s prirodom, istraživanje inkluzije u stvarnim uvjetima pokazalo nam je raznolike pristupe prilagodbi nastavnog procesa.
U drugoj školi trenutno se nalaze samo četiri odjela, a naši domaćini nisu bili ponosni na ovu školu jer je riječ o staroj školi, koja je bila trajno zatvorena, no zbog velikoga priljeva migranata morala je ponovno otvoriti svoja vrata. Trenutno ima 4 odjela učenika koji rade u dvije učionice u kombiniranim odjelima. Kako su nam kolege Portugalci kazali, dosta improviziraju jer se moraju snaći i prihvatiti sve učenike, a infrastruktura nije dostatna.I naša škola domaćin unutar svoga dvorišta ima vanjske kontejnere koji su uređeni u učionice i nastava tako funkcionira. I njima je to u početku bila odbojna ideja, ali drugog izbora nisu imali, učenike je trebalo prihvatiti, a nastavu izvoditi. Ova iskustva otvaraju nam oči za inovativne pristupe obrazovanju koji nadmašuju granice klasičnih učionica. Portugalci su zaista predani stvaranju poticajnog okruženja za svoje učenike, gdje se razvijaju ne samo akademske vještine, već i širok spektar životnih kompetencija.
U sklopu radionica posjetili smo knjižnicu, gdje smo bili očarani lokalnom umjetnicom Silviom. Ona nas je svojom predstavom odvela u čarobni svijet priče o jednom galebu i njegovoj ljubavi prema suncu, naglašavajući važnost osjećaja i individualnosti. Silvijina izvedba nije bila samo obična priča, već prava interaktivna avantura. Kroz svoje riječi, poticala je naša osjetila, posebno kod najmlađih. Stvarala je nevjerojatno iskustvo gdje smo kao pojedinci shvatili svoju važnost u svijetu. Učili smo kako je svaki od nas bitan i jedinstven na svoj način.
Radionica u knjižnici s lokalnom umjetnicom Silviom istaknula je snagu umjetnosti i priče u oblikovanju iskustava djece. Naglasak na razvoju taktilnih vještina i emotivnoj povezanosti s pričom istaknuo je važnost senzornog poticanja učenja.
Poseban naglasak stavljen je na razvoj taktilnih vještina kod djece. Kroz aktivnosti poput pokrivanja očiju vrpcom, djeca su bila potaknuta da osjete vjetar, miris okoline te dodir ptičijeg pera na svom licu. Na ovaj je način poticala razvoj senzorskih sposobnosti kod djece, a ujedno je stvarala i duboko emotivnu povezanost s pričom. Kao trajnu uspomenu na ovo iskustvo, odlučili smo kupiti slikovnice koje će nas podsjećati na važnost osjećaja i individualnosti. Ove slikovnice neće samo sjediti na policama, već će postati dio naše zajedničke priče, podsjećajući nas na vrijednost svakog trenutka provedenog zajedno. Ova radionica u knjižnici pokazala nam je snagu umjetnosti i priče u oblikovanju naših iskustava.
Nakon završetka radnog dana, odlučile smo još posjetiti obližnji grad Faro u kojem smo obišle Katedralu i njezin muzej te zvonik. Uživali smo u prekrasnom zalasku sunca i kraju još jednog uspješnog dana.
Četvrtog dana naše razmjene iskustava s kolegama iz Portugala iznenadila nas je promjena vremenskih prilika. Ocean je pokazao svu svoju silu i snagu, valovi su u potpunosti zaposjeli pješčanu plažu, a kiša je padala nemilice, no u 9 sati, kada smo krenuli prema školi domaćinu, nebo se razvedrilo i kiša je stala. U školi su nas dočekali mališani, koji su samo za nas pripremili glazbeno-plesni program. Najprije su zasvirali na instrumentima izrađenim od recikliranih materijala, kante su postale bubnjevi, a plastične bočice napunjene pijeskom odlične zvečke. Zatim smo imali čast uživati u plesnim točkama osmišljenim uz tradicijsku glazbu fado.
Fado (portugalski: „sudbina”) je glazbeni žanr koji se prati od 1820-ih u Portugalu, ali vjerojatno ima ranije početke. Karakteriziraju ga tužne melodije i tekstovi, često o moru i životu siromašnih. Naziv za glazbu je saudade (nostalgija, čežnja za domom). Neki entuzijasti tvrde da je fado mješavina ritmova afričkih robova iz Brazila s tradicionalnom glazbom ruralnog Portugala, uz arapske utjecaje. Djevojčice su bile odlične, a mi smo ih nagradili velikim pljeskom. I ostale radionice koje smo danas proveli bile su usmjerene na senzorne poticaje, izazove i ishode, a nakon radionica počastili smo se tradicionalnim kolačima i čajem od limunske trave, također karakterističnim za ovo područje.
Posljednji dan naše mobilnosti u sklopu Erasmus+ projekta Uhvatimo znanje bio je posvećen kulturološkom istraživanju te smo dan proveli u čarobnom Lisabonu, glavnom gradu Portugala, gdje smo uživali u bogatoj kulturi i ljepoti ovog fascinantnog grada. Portugalci svoje učenike potiču na istraživanje vlastite zemlje te se kod organizacije izleta prednost daje lokacijama unutar Portugala. Fokusiranost na lokalnu kulturu i povijest pruža dublje razumijevanje vlastitog identiteta i bogatstva baštine. Lisabon nas je oduševio svojim znamenitostima i kulturom. Proveli smo dan istražujući povijesne četvrti, uživajući u lokalnoj hrani i osjećajući puls ovog živopisnog grada. Ovaj Erasmus+ projekt pružio nam je nezaboravno iskustvo raznolikosti, učenja i međunarodnog prijateljstva.
Zaključno, Erasmus+ projekt “Uhvatimo znanje” produbio je naše razumijevanje obrazovnih praksi i otvorio vrata inovacijama koje nadmašuju klasične učionice. Ovo iskustvo potiče nas na daljnje promišljanje o unaprjeđenju našeg vlastitog obrazovnog sustava kroz primjenu novih ideja i inspiracija dobivenih u Portugalu.
U nastavku pročitajte sažetak članka objavljenog na portugalskom portalu:
Autorica Sílvia Viegas završila je svoj posjet školama u Quarteiri predstavljajući svoju knjigu “…e o Amor” u knjižnici Škole Fonte Santa. Knjiga, napisana i ilustrirana od strane same autorice, doživjela je uspjeh, a prezentacija je uključivala zanimljive rekvizite i kratku meditaciju. Sílvia Viegas primila je darove izrađene u školi, a događaj je završen sesijom potpisa koju su pratile četiri hrvatske nastavnice, sudionice programa razmjene. Autorica je izrazila zahvalnost Općini Quarteira na podršci autorima i promicanju čitanja, ističući važnost čitanja u procesu učenja i emocionalnom razvoju. Inspirirana ljepotama Algarvea, Sílvia Viegas stvorila je knjigu koja slavi ljubav kroz jednostavne detalje i trenutke oko nas.
Predstavljanje mobilnosti na Nastavničkom vijeću