METODE I TEHNIKE POMOĆI KOD DISLEKSIJE, DISGRAFIJE I DISKALKULIJE

 

Lisabon, tečaj

Erasmus+ projekt Uhvatimo znanje kreće dalje. Jučer, 20.veljače, na mobilnost u Lisabon otputovali su naši nastavnici Branka Krstičević, Iva Mostovac, Frane Marić i Danijel Cetinjan. “Uz kolege iz Rumunjske, polaznice ovog tečaja su i nastavnice iz Centra za odgoj i obrazovanje iz Zagreba. Prvi dan Erasmus tečaja bio je usmjeren na uvodni dio u kojem su se polaznici fokusirali na prepoznavanje i rad s učenicima s određenim poteškoćama, a u fokusu su bile disgrafija, disleksija i diskalkulija. Istaknuta je važnost ranog prepoznavanja ovih poteškoća. Nastavnice su podijelile svoja iskustva o načinu rada, pripremama za nastavu te koliko im pomaže obavezna suradnja sa savjetnicima/vanjskim suradnicima i pedagoško-psihološka podrška. Zanimljivo je da je predavačica istaknula da se iz godine u godinu povećava broj učenika s poteškoćama te da je potrebno pojačati edukaciju nastavnika, ali i smanjiti broj učeniku u razredu s obzirom na broj takvih učenika. Ono što je nama bila novost je da učenici, koji su na praksi kod poslodavca, dobivaju procjenu svojih sposobnosti i od njih te je njihovo mišljenje relevantno i odlučuje može li učenik nastaviti s odabranim zanimanjem. Današnji dan završio je zadatcima koje smo dobili te zajedničkim razgledavanjem kulturnih znamenitosti grada Lisabona.”

Uhvatimo znanje Erazmus+ tečaj, dan drugi ????
Za razliku od jučerašnjeg dana kad smo determinirali različite poremećaje i poteškoće u učenju i svakodnevnim obvezama osoba s neurološkim poremećajima disleksija, disgrafija i diskalkulija, danas smo analizirali poteškoće s kojima se susreću učenici/ osobe s disleksijom i disgrafijom. Računa se da je broj osoba s disleksijom i disgrafijom od 15 -20% ukupnog stanovništva od kojih imaju jedan ili više simptoma. Disleksija je pojednostavljeno rečeno utemeljena na nesposobnosti i poteškoćama u čitanju, rastavljanju riječi na slogove, zamjenjivanju ili ispuštanju glasova u riječima. Učenici s takvim poteškoćama zamjetno lošije čitaju te to utječe na sve aspekte njihovog daljnjeg obrazovanja. Iako su mnoge poznate ličnosti imale disleksiju kao što je Leonardo da Vinci, Pablo Picasso i Tom Cruise to ih nije omelo u njihovim postignućima, stoga je potrebno tim učenicima pomoći različitim strategijama podrške. O tome smo saznali na našem predavanju te ćemo to imati priliku prezentirati i našim učenicima i nastavnicima.
Drugi dio predavanja odnosio se na poteškoće u pisanju (disgrafija) koje se mogu prepoznati u slaboj motoričkoj koordinaciji, poteškoćama u crtanju i prepisivanju. Utješno je bilo čuti da se takvi poremećaji mogu minimalizirati upornim vježbanjem i provođenjem ciljanih zadataka, ali ako se uoče na vrijeme uz potporu roditelja i stručnjaka iz zdravstvenih i obrazovnih institucija. Na ovoj radionici sudjelovali smo u različitim vježbama koordinacije, timskog rada, načina relaksacije tijekom nastavnog procesa te ćemo ih provoditi i u našim učionicama.
Nakon predavanja iskoristili smo par sati i za turistički obilazak grada; jučer smo hodali u kratkim rukavima i temperaturom prizivali ljetnje vrućine, danas su nam trebale jakne i kišobrani.

 

Uhvatimo znanje Erasmus tečaj u Lisabonu, dan treći????
Današnji dan prošao je u znaku brojeva, mjerenja i matematike jer smo se bavili neurološkim poremećajima objedinjenim pod pojmom – DISKALKULIJA. Po svemu što smo saznali diskalkuliju je najteže detektirati jer se obično sve poteškoće vezane uz brojeve, brojanje, pogrješke pri određivanju mjera, udaljenosti i blizine često pogrešno interpretiraju zajedničkim nazivnikom – „loš u matematici“.
Kao i svi poremećaji o kojima smo ovih dana učili i diskalkuliju je važno uočiti što ranije jer ona utječe na mnoge aspekte svakodnevnog života te se drugačije manifestira u različitoj dobi. U ranoj dječjoj dobi najčešće se uočava da dijete griješi u brojanju do 10 (najčešće preskače isti broj), ne može nastaviti jednostavni brojevni niz, ne razlikuje odnose veličina velik – malen.
U školskoj dobi ne razlikuje brojke 6 i 9, 3 i 8, neke brojke piše naopako, tijekom jednostavnih računalnih radnji koristi prste, ne može slijediti računalne postupke u horizontalnom ili vertikalnom slijedu, ne razlikuje simbole: , -, >, <.
U starijoj životnoj dobi takve osobe imaju problema u brojanju i raspodjeli novca, ne mogu procijeniti koliko je kilogram, pola kilograma, 250 ml tekućine, teško slijede grafičke prikaze, formule. Zanimljivo je da osobe s diskalkulijom imaju poteškoće u polaganju vozačkog ispita.
Kako pomoći učenicima kojima je dijagnosticirana diskalkulija?
Kao svi poremećaji do sada što se ranije prepoznaju i počnu pronalaziti metode podrške i prilagođavanja sadržaja krajnji rezultat- usvajanje obrazovnih i životnih ishoda bit će uspješniji. Roditelji mogu provoditi različite vježbe brojanja i zapamćivanja brojeva, npr. telefona…U razredu takvim učenicima treba produžiti vrijeme rješavanja ispita, dozvoliti uporabu kalkulatora, pojednostaviti zadatke, odvojiti ih po složenosti te naravno, neprestano pratiti dinamiku i uspješnost usvajanja ishoda učenja.
U drugom dijelu nastave upoznali smo različite digitalne alate koji su pogodni svim učenicima u cilju usvajanja novih sadržaja ili ponavljanja. Neke od njih i mi koristimo u nastavi npr. virtualne šetnje muzejima, audio i video materijale, Kahoot,Googleforms, wordwall, Jigsaw, Chatterpix.kids…
Nakon edukacijskog dijela mi smo odabrali posjetiti svjetski poznati Nacionalni muzej pločica u kojem smo imali priliku vidjeti povijesni razvoj keramičarskog – umjetničkog obrta u Portugalu od 16. do 20.stoljeća. Izložbeni predmeti imaju umjetničku, etnografsku i obrtničku vrijednost.
Na kraju dana vidjeli smo izložbu svjetski poznatog britanskog majstora grafita čiji se identitet skriva pod pseudonimom Banksy.
Uhvatimo znanje Erasmus projekt, dan četvrti ????
Današnji dan posvetili smo proučavanju neurološkog poremećaja koji je poznat pod nazivom ALEKSITIMIJA. Aleksitimija se obično definira kao nemogućnost prepoznavanja i iskazivanja emocija. U knjizi Emocionalna inteligenicija Daniel Gollman naglašava da postoje različiti tipovi inteligencije, no bez obzira na njihov veliki broj i različitost od 10 ljudi jedan ne može izraziti ili prepoznati emocije. Taj poremećaj utječe na usvajanje nastavnih sadržaja jer ti učenici nisu sposobni za logično mišljenje, u tekstovima ne prepoznaju preneseno značenje nego su samo usmjereni na stvarnost koja ih okružuje.
U socijalnom okruženju te osobe ne mogu licem izraziti osjećaje, naglo izgube strpljenje, naljute se ali ne mogu objasniti razloge. Posljedice su ovog poremećaja da imaju poteškoće u socijalnim kontaktima, poremećaje hranjenja, anksioznost i poteškoće sa spavanjem. Uzroci ovog poremećaja najčešće su genetski, ozljede mozga, različite traume i visoki stres.
Učenici kojima je ovaj poremećaj dijagnosticiran u školi trebaju podršku u učenju na taj način da ih treba pokušati što više uključiti u izvannastavne aktivnosti (igranje uloga, ples, glazba, dramska grupa). Takav učenik i njegova obitelj trebali bi se uključiti u grupnu i obiteljsku psihoterapiju kako bi naučio modele ponašanja u okruženju s vršnjacima.
Tema drugog dijela predavanja, VIŠESTRUKA INTELIGENCIJA, odnosi se na izučavanje različitih vrsta inteligencije koje posjeduju svi ljudi u višoj ili manjoj mjeri. H. Gardner razlikuje 8 vrsta inteligencije, tako netko od nas ima izraženiju jezičnu inteligenciju te bez poteškoća uči nove jezike, ima bogatu maštu i mnogo čita. Drugi ima visoko razvijenu logičnu inteligenciju što znači da ga zanima kako funkcioniraju strojevi, rado rješava matematičke zadatke, izrađuje grafikone i umne mape. Osobe s razvijenom vizualnom inteligencijom lako uočavaju odnose u prostoru, oblike i boje, uspješni su u izradi umnih mapa, grafikona, slagalica i slično… Glavni utjecaj ove teorije očituje se u procesu nastave, nastavnik treba uočiti „jaku stranu“ učenika kako bi mu olakšao usvajanje nastavnih ishoda, razvio samopouzdanje i poštovanje ostalih učenika.
Na kraju smo i mi nastavnici riješili nekoliko online testova povezanih s ovom temom.
Poslijepodne smo proveli razgledavajući Muzej suvremene umjetnosti i Muzej mornarice i nakon toga posjetili lokalni sajam antikviteta i humanitarni sajam Dona ajuda.
Uhvatimo znanje Erasmus projekt, dan peti ????
????Današnji dan proveli smo na terenskoj nastavi na više lokacija u gradu i izvan njega. ????Tijekom jutra posjetili smo svjetski poznati Oceanarij koji obuhvaća oko 500 vrsta s oko 8.000 jedinki vodenog svijeta. ???? Ova arhitektonski zanimljiva građevina podijeljena je na dvije razine te se sastoji od niza mračnih I zatamnjenih hodnika kojima odzvanjaju zvukovi morskih dubina. Tako smo izbliza mogli pratiti plivanje raža, velikih i malih riba i morskih pasa. Na kraju svega postoji i edukativna zona u kojoj maskota Vasco podučava zainteresirane o temama i problemima vezanim, za zaštitu okoliša. Ova nastava zamišljena je kao demonstracija mogućnosti koje pruža terenska nastava I kako se na zoran i zanimljiv način može provesti nastava.
Nakon toga posvetili smo se povijesnim temama te posjetili Muzej grada Lisabona i srednjovjekovni grad Sintra koji se nalazi u blizini Lisabona te je zanimljiv jer je od 1995. godine upisan u UNESCO -ov popis svjetske baštine u Europi.
Uhvatimo znanje Erasmus projekt, dan peti ????
????Današnji dan proveli smo na terenskoj nastavi na više lokacija u gradu i izvan njega. ????Tijekom jutra posjetili smo svjetski poznati Oceanarij koji obuhvaća oko 500 vrsta s oko 8.000 jedinki vodenog svijeta. ???? Ova arhitektonski zanimljiva građevina podijeljena je na dvije razine te se sastoji od niza mračnih I zatamnjenih hodnika kojima odzvanjaju zvukovi morskih dubina. Tako smo izbliza mogli pratiti plivanje raža, velikih i malih riba i morskih pasa. Na kraju svega postoji i edukativna zona u kojoj maskota Vasco podučava zainteresirane o temama i problemima vezanim, za zaštitu okoliša. Ova nastava zamišljena je kao demonstracija mogućnosti koje pruža terenska nastava I kako se na zoran i zanimljiv način može provesti nastava.
Nakon toga posvetili smo se povijesnim temama te posjetili Muzej grada Lisabona i srednjovjekovni grad Sintra koji se nalazi u blizini Lisabona te je zanimljiv jer je od 1995. godine upisan u UNESCO -ov popis svjetske baštine u Europi.
Uhvatimo znanje Erasmus projekt, dan šesti ????️
U sklopu naše edukacije danas smo posjetili školu u kojoj se obrazuju učenici po redovnom programu i učenici s poteškoćama. Učenici s poteškoćama (disleksija, disgrafija, diskalkulija) pohađaju nastavu u redovnom programu, dok su oni koji teže usvajaju nastavne sadržaje na nekim predmetima izdvojeni u manje skupine i s njima se posebno radi. Školu pohađuju I učenici s većim poteškoćama npr. autizam i tjelesni nedostatci te su oni u potpunosti izdvojeni, imaju nastavnika i asistenta. Te skupine se sastoje od najviše 8 učenika, a u školi je ukupno 40 učenika s težim poteškoćama. Nastava je organizirana u jutarnjoj smjeni, započinje u 8,10 sati, a učenicima s težim poteškoćama nastava započinje u 9,00 sati i mogu boraviti u školi do 16,00 sati. Svim učenicima osiguran je topli obrok koji financiraju roditelji i stoji 1,25 eura , a država osigurava besplatan obrok socijalno ugroženim učenicima.
Nastavnici domaćini srdačno su nas dočekali i proveli po školi, posebno su se pohvalili senzornom sobom koju su opremili s puno pažnje i ljubavi usprkos financijskim poteškoćama o kojim su nam pričali. Posjet ovoj školi izrazito nas je dirnuo te smo sa skupinom nastavnica iz Centra za odgoj i obrazovanje Zagreb proveli zajedničko druženje I razgovor o problemima s kojima se susrećemo kod naših učenika, razmijenili smo neka iskustva koja će nam biti poticaj za daljni rad i stručno usavršavanje.
Uhvatimo znanje Erasmus + projekt, dan sedmi ☀️
Posljednji dan Erazmus projekta protekao je u zajedničkom druženju, evaluaciji provedenog projekta te podjeli certifikata o završenom Erazmus +tečaju.
Nakon toga smo posjetili prekrasan Botanički vrt i uživali u predivnom sunčanom danu. Vrijeme je da se sretno vratimo našem Zagrebu i školi.
Vaši nastavnici i kolege: Danijel Cetinjan, Frane Marić, Iva Mostovac i Branka Krstičević

OBJAVE NA FACEBOOKU:

1. DAN

2. DAN

3. DAN

4. DAN

5. DAN

6. DAN

7. DAN

Prezentacija za NV DISLEKSIJA, DISGRAFIJA, DISKALKULIJA

Po povratku u Zagreb nastavnici su za kolege nastavnike održali prigodnu prezentaciju.

Osvještavanje nastavnika o disleksiji, disgrafiji i diskalkuliji kod učenika je izuzetno važno iz nekoliko razloga:

  1. Rano prepoznavanje i intervencija: Disleksija, disgrafija i diskalkulija su specifični oblici teškoća u učenju koji mogu značajno otežati akademski napredak učenika ako se ne prepoznaju i ne tretiraju na odgovarajući način. Osvještavanje nastavnika omogućuje im da identificiraju simptome ovih teškoća i pruže potrebnu podršku i intervencije kako bi se učenicima pomoglo da prevladaju prepreke u učenju.
  2. Individualizirano prilagođavanje nastave: Svaki učenik je jedinstven i može imati različite potrebe u učenju. Osvještavanje nastavnika o disleksiji, disgrafiji i diskalkuliji omogućuje im prilagodbu nastavnog pristupa i metoda kako bi se bolje odgovorilo na potrebe učenika koji se suočavaju s ovim teškoćama. Individualizirana podrška može uključivati korištenje različitih tehnika učenja, prilagođene materijale ili dodatnu podršku kroz rad s asistentima ili specijaliziranim stručnjacima.
  3. Prevencija stigmatizacije: Nedostatak svijesti o disleksiji, disgrafiji i diskalkuliji može dovesti do stigmatizacije učenika koji se suočavaju s ovim teškoćama. Nastavnici koji su svjesni ovih poteškoća mogu stvoriti inkluzivno okruženje u učionici gdje se razumiju individualne razlike i pruža podrška svakom učeniku prema njegovim potrebama.
  4. Povećanje samopouzdanja učenika: Kada nastavnici razumiju specifične teškoće s kojima se učenici suočavaju, mogu pružiti podršku koja im pomaže da prevladaju izazove u učenju. Ovo može rezultirati povećanjem samopouzdanja učenika i poticanjem njihovog akademskog angažmana.
  5. Priprema za budući uspjeh: Rano prepoznavanje i podrška učenicima s disleksijom, disgrafijom i diskalkulijom omogućuje im da razviju strategije za prevladavanje prepreka u učenju i postignu uspjeh u akademskom i životnom okruženju. Ovo je važno za njihov dugoročni uspjeh i samopouzdanje.

U konačnici, osvještavanje nastavnika o ovim teškoćama omogućuje stvaranje inkluzivnog obrazovnog okruženja u kojem se svaki učenik cijeni i podržava u njihovom akademskom napretku.

    

objava na Facebooku o održanom NV-u

Provedba u nastavi

Igra Kockice u nastavi

 

Igra u kojoj učenici dobivaju kockice s pojmovima i slažu priče može biti izuzetno korisna i važna za njih iz više razloga, posebno kada su u pitanju učenici s disleksijom, disgrafijom i diskalkulijom. Naime, ova vrsta igre potiče vizualno-učnu interakciju, što može biti posebno korisno za učenike koji imaju teškoće s tradicionalnim metodama učenja, poput čitanja i pisanja. Kroz manipulaciju kockicama s pojmovima, učenici mogu bolje razumjeti i povezivati pojmove te ih koristiti za konstruiranje smislene priče. Kroz ovu igru, učenici mogu razviti svoje jezične vještine, uključujući vokabular, gramatiku i sintaksu, na interaktivan način. Aktivnost potiče učenike da koriste riječi u kontekstu i konstruiraju smislene rečenice i priče, što može poboljšati njihove jezične sposobnosti. Slaganje priča s kockicama potiče kreativnost i maštovitost učenika. Umjesto da se oslanjaju na tradicionalne metode učenja, poput čitanja ili pisanja eseja, učenici mogu iskoristiti svoju maštu kako bi stvorili priče koje su zanimljive i kreativne. Ovo može biti posebno poticajno za učenike koji se možda osjećaju ograničeno tradicionalnim akademskim zahtjevima. Igra u grupi potiče suradnju i komunikaciju među učenicima. Kroz zajedničko stvaranje priča, učenici mogu razviti svoje socijalne vještine, uključujući sposobnost slušanja, izražavanja ideja i suradnje s drugima. Aktivnosti poput ove mogu pomoći učenicima da izgrade samopouzdanje u svoje jezične i kreativne sposobnosti. Kroz pozitivno iskustvo stvaranja priča s kockicama, učenici mogu osjetiti uspjeh i zadovoljstvo svojim postignućima, što može pridonijeti njihovom općem osjećaju samopouzdanja.U konačnici, igra u kojoj učenici slažu priče s kockicama može biti izuzetno korisna za različite tipove učenika, uključujući i one koji imaju teškoće s disleksijom, disgrafijom i diskalkulijom. Ova vrsta aktivnosti pruža im priliku da nauče i razvijaju vještine na interaktivan i angažiran način.