Petodnevni “job shadowing” u Bonnu:
Otkrivanje njemačkog obrazovnog sustava iz prve ruke
Iskustvo u Hardtberg gimnaziji
Sunčano vrijeme pratilo nas je tijekom cijelog našeg boravka u Bonnu, što je dodatno pojačalo pozitivno iskustvo koje smo stekli na Hardtberg gimnaziji, jednoj od vodećih srednjih škola u Njemačkoj. Citat Johanna Wolfganga von Goethea: “Nije dovoljno znati, treba i primijeniti; nije dovoljno htjeti, treba i činiti,” moto je ove škole u kojoj su dani učenicima ispunjeni učenjem, praktičnim radom, igrom i razvijanjem vještina na svim poljima. Ovaj citat postao je osnova za sve što smo vidjeli i iskusili kroz 5 dana našeg „job shadowinga“ – od učenika koji preuzimaju odgovornost za svoje obrazovanje, do predanih nastavnika koji stvaraju okruženje za uspjeh te roditelja i zajednice koja prepoznaje važnost kvalitetnog obrazovanja i podržava rad škole.
Naš tim činili su ravnatelj Anto Vidović, nastavnica politike i gospodarstva Sandra Ramljak, nastavnica engleskog jezika Marijana Brčić i nastavnica hrvatskog jezika i koordinatorica Erasmus+ projekta Uhvatimo znanje Silvia Vladić Vrban. Naši domaćini bili su ravnatelji Günter Schlag i Maja Taraš-Meštrović, koja je preuzela cijelu organizaciju našega „job shadowinga“ i koja nam je cijelo vrijeme bila na raspolaganju. Njezina predanost i organizacijske vještine omogućile su nam da iskoristimo svaku priliku za učenje i razmjenu iskustava, a svojim angažmanom pokazala je koliko je važna uloga mentora i podrške u ovakvim međunarodnim projektima te nas inspirirala da nastavimo razvijati suradnju na obostrano zadovoljstvo.
Povijest i značaj HBG-a
Hardtberg-Gymnasium (HBG) smještena je u rezidencijalnom području Bonna, na Brüser Bergu, i kao četverorazredna srednja škola okuplja oko 940 učenika i nešto više od 80 nastavnika. Uspjeh ove škole ne leži samo u brojkama, već u njezinoj bogatoj povijesti i pažljivo razrađenom školskom programu. Dvojezična njemačko-francuska nastava, izvrsnost u matematici, prirodnim znanostima te tehnologiji i informatike kroz MINT-EC certifikaciju pružaju učenicima jedinstvene mogućnosti razvoja. Ujedno, HBG je škola koja podržava različite talente – kako kroz obrazovne, tako i izvannastavne aktivnosti.
Programi podrške
Tijekom našeg boravka, imali smo priliku posjetiti različite razrede i upoznati se s inovativnim metodama rada. Naš fokus je bio na tri područja našega projekta: inkluzivno obrazovanje, projektna nastava i upravljanje stresom. Jedan od najljepših trenutaka dogodio nam se baš u razredu u kojem je bio odrđeni broj učenika s teškoćama, a koji su nas srdačno dočekali uz smijeh i pitanja o poznatim hrvatskim nogometašima. Bilo je izuzetno zanimljivo vidjeti kako nastavnici upravljaju takvim razredom i kako se inkluzivno obrazovanje provodi u praksi. Inače, u Njemačkoj je nešto drugačiji sustav obrazovanja kada je riječ o inkluziji, nego kod nas. Naime, Škola u određenom trenutku, najčešće kod prelaska u više razrede, daje procjenu može li pojedino dijete nastaviti redovito pratiti nastavne procese ili mora mijenjati obrazovni program. Znači, u nižim razredima jako se radi na uključivosti djece, no ukoliko se uoči da je djetetu naporno pratiti program, da ishodi ne zadovoljavaju, Škola učenika isključuje i upućuje u druge škole s manje zahtjevnim programima prilagođenim sposobnostima tog djeteta. Škola donosi konačnu odluku i želje i ponekad nerealni stavovi roditelja se ne uvažavaju. Zadnju riječ ima stručna procjena Škole. Sustav je zamišljen na način da se omogući primjeren rad s djetetom koji treba dodatnu pozornost i pažnju stručnjaka u Školi koja ima mogućnosti za to i čiji je program prilagođen, a s druge strane da se “jače” Škole, koje nude zahtjevnije programe, mogu posvetiti učenicima koji te programe mogu pratiti. Jako se pazi da se ne zapostave nadareni učenici, već da se i tim učenicima, koji također spadaju u skupinu djece s posebnim potrebama, njihove potrebe za dodatnim angažmanom i radom primjereno zadovolje. Ovaj princip nam se jako svidio jer smo svjedoci kako u hrvatskim školama nastvnici jednostavno nemaju dovoljno ni vremena, ni resursa, ni podrške da se posvete nadarenim učenicima, često su zakinuti i redoviti učenici jer se u razredima povećao broj djece s cijelim spektrom poteškoća koji trebaju neprestanu podršku. S druge strane, na snazi je zabrana zapošljavanja u sustavu, školama se ne dopušta zapošljavanje stručnog kadra, škole vape za psiholozima, defektolozima, socijalnim pedagozima, asistentima koji bi pružili kvalitetnu podršku i pomoć nastavniku. Na ovom satu u Njemačkoj uočili smo kako su u učionici cijelo vrijeme uz nastavnika kao podrška asistent i defektologinja, što je omogućilo individualiziraniji i učinkovitiji pristup svakom učeniku. Ovaj nastavni sat bio je potvrda naših razmišljanja koliko je važno imati sustavnu podršku u inkluzivnim razredima i kako kvalitetna stručna pomoć može značajno olakšati rad nastavnika te poboljšati ishode učenja za sve učenike.
Na koncu smo zaključili kako je u njemačkim školama inkluzija važan dio obrazovnog sustava, s naglaskom na prilagodbu obrazovnih sadržaja za učenike s posebnim potrebama, kako onim s manje mogućnosti, tako i s onim koji su nadareni, a da se pritom ne ugroze prava djece koja pohađaju redoviti program. Cilj je omogućiti svakom učeniku ravnopravno sudjelovanje u obrazovnom procesu, osiguravajući jednake mogućnosti za uspjeh i osobni razvoj svakog djeteta.
Volonteri i vanjski suradnici
U njemačkim školama, volonteri i vanjski suradnici često imaju važnu ulogu u podršci obrazovnim aktivnostima i pružanju dodatnih mogućnosti učenicima. Volonteri, koji mogu biti umirovljeni učitelji, studenti ili stručnjaci iz određenih područja, pomažu u nizu aktivnosti kao što su dodatna nastava, pomoć u učenju jezika te sudjelovanje u izvannastavnim aktivnostima poput kulturnih razmjena i specijaliziranih radionica. Hardtberg-Gymnasium pruža sveobuhvatnu podršku učenicima putem školskog savjetovanja. Oni uključuju školske psihologe, specijalizirane savjetnike za obrazovna pitanja, kao i vanjske stručnjake koji povremeno surađuju s učenicima i roditeljima. Savjetovanje pokriva teme poput akademskih problema, socijalnih poteškoća i osobnih izazova, a savjetnici su dostupni po potrebi, s posebnim naglaskom na individualni pristup svakom učeniku.
Interaktivna nastava engleskog jezika
Zatim smo posjetili sat engleskog jezika gdje su se učenici uključivali u diskusiju kroz jedinstven pristup: profesorica je bacala lopticu kako bi prozvala učenika koji bi odgovarao na pitanje, a zatim je on prozvao sljedećeg učenika na isti način. Ova dinamična metoda angažirala je učenike, potakla ih je na komunikaciju i aktivno sudjelovanje. Mi smo pokušali zamisliti kako bi izgledala ova metoda u našim učionicama i složili smo se da bi moglo biti zanimljivo.
Podrška različitim talentima
Poseban dojam na nas ostavio je razred puhačkih instrumenata, a to bi u Hrvatskoj odgovaralo obrazovanju koje učenicima pružaju glazbene škole, a koje naši učenici upisuju paralelno i pohađaju prije ili poslije redovite nastave. U ovoj Gimnaziji učenici imaju poseban program za učenje glazbenih instrumenata i djeca već u ranoj fazi razvijaju individualne talente ili dolaze iz drugih škola nastaviti svoje obrazovanje u ovoj vrhunskoj Gimnaziji jer im matična škola, kao učenicima s posbenim potrebama, nije mogla pružiti nastavak kvalitetnog obrazovanja.
Ova škola ne pruža podršku samo glazbenicima, već i drugim darovitim učenicima kroz razne programe, a izdvajamo posebne ponude poput ranog studija na Sveučilištu u Bonnu, kao i sudjelovanje na izvannastavnim natjecanjima. Kroz projekt “BONNEUM – učenje temeljeno na istraživanju MINT i digitalno obrazovanje,” škola vodi u digitalizaciji obrazovnog procesa, a radna skupina Digital Media omogućuje aktivno uključivanje učenika, roditelja i nastavnika.
Inovativne metode rada
Jedan od, nama, najzanimljivijih projekata u školi je uključivanje školskog psa, Lokija. Njegova prisutnost u učionici smiruje učenike, smanjuje stres i stvara pozitivnu atmosferu za učenje. Psi poput Lokija pomažu djeci u razvijanju povjerenja i emocionalne stabilnosti, što je danas sve važniji aspekt obrazovanja.
Uz sjajnu infrastrukturu, HBG posjeduje vanjske i unutarnje prostrane sportske terene.
Škola također potiče vanjsku nastavu kroz uređen prostor u dvorištu, što je izvrsno za održavanje izvanučioničke nastave na otvorenom. Poseban naglasak stavljen je na dolazak biciklom – uz osigurana parkirališna mjesta za bicikle, škola promiče ekološki prihvatljiv način prijevoza, što je primjer održivog ponašanja koji bi i naše škole mogle potaknuti. Uvođenje vanjske učionice kod nas moglo bi potaknuti više ekoloških i održivih praksi, kao i bolju povezanost s prirodom.
Nezaboravimo i vrhunski opremljene učionice. Razredi su opremljeni suvremenom tehnologijom, a škola koristi digitalne alate u svakodnevnom obrazovanju, što ju čini predvodnikom u digitalnom obrazovanju.
Knjižnica u ovoj gimnaziji nudi učenicima moderan i ugodan prostor za čitanje, učenje i posuđivanje knjiga. Učenici mogu slobodno boraviti u knjižnici, istraživati bogatu kolekciju knjiga i koristiti miran prostor za rad. Knjižnica je opremljena suvremenim namještajem i tehnologijom, što čini atmosferu vrlo poticajnom za učenje. Redovito se ažurira s novim naslovima, a organiziraju se i razne aktivnosti. Ovo je jedno od omiljenih mjesta učenika za opuštanje i istraživanje novih znanja.
Dan otvorenih vrata HBG-a
U subotu, 5.listopada, HBG-u je organizirao Dan otvorenih vrata škole na koji su došli zainteresirani roditelji sa svojom djecom, budućim učenicima te brojni prijatelji Škole. Mi smo se aktivno uključili u sve sadržaje.
Jedan od naših prvih zadataka bio je u kabinetu kemije, gdje smo zajedno s učenicima izrađivali gel za kosu. Ova vrsta praktične nastave, ne samo da potiče učenike na aktivno sudjelovanje, već im i pomaže da razumiju kako kemijski procesi funkcioniraju u stvarnom životu. Uvođenje takvih pokusa u našu nastavu u Hrvatskoj moglo bi biti izvrstan način da se teorija poveže s praksom, čime bi učenici stekli dublje razumijevanje gradiva. Naravno, da bi nešto slično bilo primjenjivo i kod nas potrebna su veća ulaganja u opremu i u potrebni materijal s kojim bi naši nastavnici i učenici mogli raditi.
U kabinetu biologije smo imali priliku vidjeti akvarij s ribicama i rukovati neobičnim kukcem nalik bogomoljki, poznatim kao hodajući štap. Direktan kontakt s prirodom pomaže učenicima u razvijanju ekološke svijesti i osjećaja odgovornosti prema okolišu. Promišljena integracija živih bića u učionicu odlična je ideja za naše osnovne škole, pogotovo kada je u pitanju jačanje ljubavi prema prirodi i društvu, a kasnije biologiji.
Posebno dirljiv trenutak bio je naš ponovni susret s Lokijem, terapijskim psom, kojeg učenici hrane komadićima mrkve. Djeca stavljaju mrkvu na Lokijevu šapu, a on strpljivo čeka signal da ju pojede. Ovaj model interakcije sa životinjom ima izuzetne prednosti za smanjenje stresa kod učenika, ali i nastavnika. Integracija terapijskih pasa u školski sustav kod nas mogla bi se razmotriti kao odličan način za poticanje emocionalnog zdravlja i smanjenje tjeskobe, što je od sve većeg značaja u današnjem obrazovnom sustavu.
U sobi za prvu pomoć, nije bilo dovoljno mjesta za prezentaciju posjetiteljima dana otvorenih vrata te su svoje vještine pružanja prve pomoći učenici demonstrirali u školskom holu. Ovo je jako važna edukacija koja učenike, ne samo uči praktičnim vještinama pružanja prve pomoći, već i jača njihovo samopouzdanje u kriznim situacijama.
Bili smo i u učionici koja je uređena kao kuhinja, gdje su učenici s teškoćama pripremali pizzu. Zanimljivo je da je, osim klasičnih kuhinjskih elemenata, u učionici postavljena perilica rublja te sušilica, što omogućuje učenicima da odmah nakon kuhanja sve očiste, operu i pospreme prostor. Ovaj praktičan pristup podučava učenike svakodnevnim vještinama koje su ključne za njihovu buduću samostalnost. Naravno, da smo nakon svake aktivnosti i viđenog uspoređivali naš obrazovni sustav, primjere iz naše škole, pa smo povukli paralelu s našim pečenjem palačinki koje provodimo par puta tijekom godine, a koja uz kulinarsku vještinu potiče naše učenike i na humanitarno djelovanje.
U povodu Dana otvorenih vrata prisustvovali smo i učeničkom koncertu te smo uživali u izvedbi puhačkog orkestra škole. Glazba potiče timski rad, kreativnost i emocionalni razvoj, a koliko je ova ekipa dobra možete pogledati i poslušati u videu kojeg smo snimili.
Što je još nama bilo zanimljivo, učionica s mikroskopima, bilo ih je postavljeno više od 20, svaki s različitim uzorcima, uključujući insekte, lišće, kosu i druge zanimljive preparate. Oprema ove vrste omogućava učenicima da detaljno istražuju svijet oko sebe i razvijaju znanstvenu znatiželju. Znači, ovo je dodatna učionica za izvođenje nastave biologije.
Escape room u sklopu matematičke nastave bio je poseban doživljaj, gdje su učenici kroz igru traženja blaga usvajali matematičke pojmove. Ova inovativna metoda pokazuje koliko je važno učenje učiniti zanimljivim i interaktivnim. Naša profesorica engleskoga jezika Marijana Brčić imala je nešto slično u sklopu svoje nastave engleskoga jezika, a zanimljivo je bilo vidjeti da bi se slična metoda mogla provesti i na nastavi matematike.
Na Danima otvorenih vrata susreli smo nastavnike i učenike iz OŠ Pavao Belas iz Brdovca, koji u suradnji s njemačkom gimnazijom sudjeluju u informatičkom izazovu kojeg financira njemački teleoperater, a riječ je o vještinama s mikrobitovima, mikročipovima i sl. Učenike su podijelili u mješovite timove i natjecali su se u programiranju. Tijekom našeg boravka, sudjelovao je tim iz Hrvatske, dok će u studenom Nijemci s istim razlogom posjetiti školu u Brdovcu. Njihov skori dolazak iskoristili smo da s ravnateljicom Majom dogovorimo susret u Zagrebu, da uzvratimo gostoprimstvo i organiziramo obilazak naše škole.
Kreativnost kroz reciklažu i likovnu umjetnost
U likovnom kutku vidjeli smo kako učenici reciklirajući ukrašavaju kutije od cipela motivima iz lektire, stavljajući unutra prigodne predmete povezane s pročitanim djelom. Ovaj kreativni način povezivanja umjetnosti s književnošću pruža novi oblik razumijevanja i interpretacije lektire, što bismo mogli primijeniti i kod nas kako bismo potaknuli kreativnost učenika.
Na fotografijama u likovnom kabinetu smo nasmijani, nosimo šarene papirne kape koje su učenici izradili i uočavamo kako jednostavni materijali poput papira mogu biti temelj za stvaranje zabavnih i nezaboravnih trenutaka.
Već u sljedećem kabinetu čekalo nas je sve spremno za jednu partiju šaha. Igranje šaha kod učenika potiče razvoj kritičkog mišljenja, koncentracije i sposobnosti donošenja odluka. Kroz šah učenici uče strpljenje, strategiju i planiranje unaprijed, što im pomaže u rješavanju problema u svakodnevnom životu. Također, šah poboljšava njihove kognitivne vještine i povećava kreativnost, što pozitivno utječe na školski uspjeh i osobni razvoj. U našoj školi smo u više navrata organizirali šahovsko odmjeravanje snaga zahvaljujući kolegi Paviću, ali kao redovitu aktivnost u školi, šah nemamo.
Učenici na raspolaganju imaju više prostorija za rješavanje stresa. Jedna učionica je opremljena svim potrebnim didaktičkim i drugim namješatjem za igru, a u školi imaju i prostoriju u kojoj im je dopušteno korištenje mobitelima i to je jedini prostor u školi gdje učenici mobitel smiju koristiti.
Od prostorija namijenjenih nastavnicima, fascinirala nas je antistres soba. Naime, soba je opremljena klasičnim uredskim namještajem i dva ležaja na kojima se nastavnici mogu opustiti u slobodno vrijeme. Ovaj prostor, uz zbornicu s dijelom za tihi rad, omogućava nastavnicima da se odmore i koncentriraju na svoj rad.
Podrška pokrajine, grada i roditelja
Jedan od ključnih razloga za uspješnost ove škole je financijska podrška pokrajine, grada i roditelja, što im omogućuje opremanje učionica i provođenje kvalitetnih programa. Ova suradnja svih dionika u obrazovnom procesu može biti sjajan primjer za naše škole, gdje bi zajednička ulaganja u obrazovanje mogla donijeti značajne promjene.
Zaključak: Inspiracija za buduće prakse
Naš boravak u HBG-u nije bio samo prilika za promatranje, već i za učenje i razmjenu iskustava. Ono što smo saznali o njemačkom obrazovnom sustavu kroz praksu i razgovore s kolegama, ponijet ćemo sa sobom i nastojati barem dio viđenog, metoda rada i pristupa, primijeniti u vlastitoj školi. Njemački pristup, koji se temelji na razvoju individualnih potencijala, promicanju talenata i sve većem korištenju digitalnih alata može poslužiti kao inspiracija za daljnji razvoj našeg obrazovnog sustava. Zaključili smo na koncu o našim domaćinima da HBG nije samo obrazovna institucija, već i prostor u kojem svaki učenik dobiva priliku da otkrije i razvije svoje sposobnosti, uz podršku nastavnika i zajednice.
Erasmus+ spoj obrazovanja i kulturnog iskustva
Erasmus+ projekti pružaju izvanrednu priliku za profesionalni razvoj, ali i za kulturno obogaćivanje. Tijekom našeg boravka u Bonnu, osim što smo sudjelovali u obrazovnim aktivnostima, imali smo priliku posjetiti i nekoliko značajnih kulturnih i povijesnih lokacija koje su produbile naše razumijevanje njemačke kulture.
Evo nekoliko mjesta koja smo posjetili:
Bonn: Bivša prijestolnica s bogatom baštinom
Stari grad Bonn (Altstadt) – Uživali smo u šetnji kroz povijesne ulice i trgove Bonna, vidjeli smo prekrasnu arhitekturu, kafiće i trgovine koje odišu tradicijom. Također, imali smo priliku kušati lokalne specijalitete.
Bundeskunsthalle (Savezna umjetnička dvorana) u Bonnu. Na krovu ovog muzeja nalaze se prepoznatljivi plavi keramički tuljci, koji su jedan od zaštitnih znakova arhitekture zgrade. Ovaj muzej, smješten u kulturnoj četvrti Bonna, blizu Muzeja suvremene povijesti Njemačke, često je domaćin inovativnih izložbi i kulturnih događanja. Tuljci su postali simbol modernog pristupa umjetnosti i arhitekturi koji Bonn promovira kroz svoje muzeje i kulturne ustanove.
Köln: Grad koji spaja prošlost i sadašnjost
Uz Bonn, imali smo priliku posjetiti i grad Köln, koji je također ostavio snažan dojam na nas svojom bogatom poviješću i impresivnom kulturnom baštinom.
Katedrala u Kölnu (Kölner Dom) – Jedan od najpoznatijih simbola Njemačke i jedna od najvećih gotičkih katedrala u Europi. Ova veličanstvena građevina oduševila nas je svojom arhitekturom, a imali smo zadovoljstvo sudjelovati i u svetoj misi te čuti zvuk prekrasnih orgulja. Povijest i priče vezane za ovu katedralu duboko su ukorijenjene u njemačku i europsku povijest.
Muzej čokolade (Schokoladenmuseum) – Posjetili smo i ovaj jedinstveni muzej koji je omogućio uvid u povijest i proizvodnju čokolade, a kupili smo i par suvenira.
Šetnja uz rijeku Rajnu – Rajna je jedna od najvažnijih rijeka u Njemačkoj, a šetnja njenim obalama u Kölnu pružila nam je priliku da uživamo u predivnim prizorima i opuštenoj atmosferi. Ovaj dio grada zrači energijom i povijesnim šarmom.
Stari grad Köln – Oduševio nas je šarm starog grada s njegovim uskim, popločanim ulicama, šarenim kućama i tradicionalnim pivnicama. Posjetili smo i neke od povijesnih crkava i zgrada koje pričaju priče o bogatoj povijesti ovog grada.
Najstarija zupčasta željeznica u Njemačkoj
Par fotkica nakon vožnje najstarijom zupčastom željeznicom u Njemačkoj, koja od 1883. povezuje stari grad Königswinter, smješten u dolini Rajne, sa Siebengebirge i završava na visoravni Drachenfels. Ova povijesna pruga, koja se smatra jednim od prvih zupčastih željeznica na svijetu, omogućila je pristup spektakularnim pogledima na Rajnu i okolne planine, a Drachenfels je poznat po legendi o zmaju koji je prema mitu čuvao blago. Danas je ovo popularno izletište s mnogim pješačkim stazama i restoranima.
Muzej povijesti Njemačke (Haus der Geschichte)
Ovaj fascinantni muzej pruža uvid u njemačku povijest od kraja Drugog svjetskog rata pa sve do današnjih dana. Izložbe su vrlo interaktivne i omogućuju posjetiteljima da shvate ključne trenutke u povijesti Njemačke, što je bilo posebno korisno u kontekstu razumijevanja kulturnog i političkog razvoja zemlje. Dan ujedinjenja Njemačke, 3.listopada, iskoristili smo za posjet izložbi „Nakon Hitlera“. Izložba nas je podsjetila na težinu suočavanja njemačkog društva s prošlošću nacionalsocijalizma i kako to utječe na četiri generacije ljudi u zemlji. Posebno nas je dojmio prvi dio izložbe, gdje su izloženi osobni predmeti pogubljenih, priče o ljudima čiji su životi nasilno prekinuti.
Bilo je teško ne osjetiti bol kroz te sitne, svakodnevne predmete, koji su ostali kao nijemi svjedoci strašnih događaja. Bicikl, koji je godinama čuvao prijatelj dječaka, simbolizira nadu u povratak koji se nikad nije dogodio. Krunica, tako jednostavan, a snažan simbol, govori o patnji onih koji su u najtežim trenucima tražili utjehu. Na izložbi je zastupljena i sudbine Ane Frank, koja je posebno zanimala našu profesoricu hrvatskog jezika. Ana Frank je simbol patnje i nepravde nanesene milijunima tijekom nacističkog režima, svoje misli i strahove zabilježila je u dnevniku koji je postao jedno od najvažnijih svjedočanstava holokausta i koji je u Hrvatskoj na popisu lektirnih djela.
Izložba je izuzetno dojmljiva jer ne govori samo o visokoj politici, nego o svakodnevnim životima ljudi pogođenih režimom i njihovim osobnim sudbinama. Kroz te priče, povijest postaje živa i prisutna, podsjećajući nas da povijesne tragedije nisu samo udaljeni događaji, nego stvarne priče stvarnih ljudi. Izložba nas je duboko potaknula na razmišljanje o važnosti suočavanja s prošlošću, ne samo u Njemačkoj, već i globalno, kako bi se spriječilo da se slični zločini ponove. Povrh osobnih priča, izložba također ilustrira kako su se generacije u Njemačkoj nosile s ovom mračnom poviješću, od generacije koja je šutjela, do one koja je postavljala kritička pitanja o ulozi svojih roditelja u nacističkom režimu. Izložba „Nakon Hitlera – Njemačko suočavanje s nacionalsocijalizmom” traje do 26. siječnja 2026. u Kući povijesti u Bonnu (Haus der Geschichte Bonn).
Sa stranice: https://www.dw.com/…/nakon-hitlera-hitler…/a-70367880 prenosimo opise pojedinih predmeta koje smo vidjeli na izložbi, a fotografije su djeloo prof. Vladić Vrban:
Prva službena Hitlerova bista datira iz 1932. godine. Izradila ju je kiparica Hedwig Maria Ley – prije nego što je Adolf Hitler došao na vlast. Nacionalsocijalistička njemačka radnička stranka (NSDAP) koristila je ovu bistu kao uzor za kasnija Hitlerova prikazivanja. Na kraju rata Ley je bistu najprije zakopala u vrtu, a 1967. godine ju je poklonila jednom zanatliji. U njegovoj kući bista dobiva počasno mjesto. Stajala je još dvadeset godina u dnevnoj sobi toga zanatlije na kaminu. Bista se sada može vidjeti u Bonnu na izložbi posvećenoj njemačkom suočavanju sa nacionalsocijalizmom.
Odmah pored biste nalazi se prefarbani portret Hitlera. Slika je visjela u gradskoj upravi Frankfurta na Majni do 1945. godine. Ispod bijele boje još uvijek se naziru Hitlerove crte lica. Ne zna se tko ga je i zašto prefarbao.
Bicikl jednog židovskog dječaka koji ga je ostavio prijatelju na čuvanje. Tek 2007. taj prijatelj – sada stariji čovjek – odnio je bicikl u radnju s polovnim stvarima. Tolike godine je uzalud čekao povratak svog prijatelja.
Odmah pored je kufer pun dokumenata i uspomena. To je sve što je ostalo od židovske obitelji iz Regensburga. Kufer je sačuvala žena koja je kod njih radila. Ona je dodala pisma koja je obitelj pisala iz geta, dok nije ubijena.
1965. nepoznati počinitelji su uništili spomenike na židovskom groblju u Bambergu. Pet godina kasnije, neidentificirani počinitelji u Münchenu podmeću požar u staračkom domu židovske zajednice i ubijaju sedam stanara koji su preživjeli holokaust. Ovo su samo dva primjera od stotina antisemitskih napada u Njemačkoj 1960-ih i 1970-ih godina.
Sljedeća generacija, generacija unuka Zapadne Njemačke, odrasla je 1980-ih i 1990-ih, u vrijeme krize, sustavnih promjena i rastuće ekološke svijesti. Američku seriju „Holokaust“ 1979. godine je pogledalo dvadeset milijuna njemačkih građana starijih od četrnaest godina. Desetine tisuća ljudi kontaktiralo je televizijsku postaju nakon emitiranja. Uglavnom su kazali da im je ta mini-serija otvorila oči, ali bilo je i onih koji su poručili: „Trebali su pobiti sve židove”.
U ljeto 2023. desničarski ekstremist zapalio je „BücherboXX” u blizini memorijala „Peron 17″ u berlinskom okrugu Grunewaldu. Preuređena telefonska govornica koja je sadržavala literaturu o nacionalsocijalizmu, kao i audio-postaju s odlomcima iz dnevnika Ane Frank i židovskim pjesmama, imala je za cilj podsjetiti na deportaciju tisuća židova u logore smrti.