Mobilnost na Islandu, provedba u praksi naučenog
Izvješće o sedmodnevnom boravku na Islandu u okviru projekta Erasmus+ Uhvatimo znanje
Četiri naša nastavnika sudjelovala su na tečaju Učenje temeljeno na projektima u organizaciji Smart Teachers Play More na Islandu, gdje su s nastavnicima iz 18 zemalja kroz 7 dana imali priliku steći nove vještine i nova znanja, a sve s ciljem boljeg upravljanja i rada u učionici.
2. dan mobilnosti na Islandu
Prema Sveučilištu Island uputili smo u 8.00, vani je bio potpuni mrak, a izlazak sunca očekivali smo tek u 9.30. Predavanje je započelo predstavljanjem naših voditelja, profesorice na Sveučilištu Island Lilje Jonsdottir i profesora Helgi Reyra. U uvodnom dijelu predstavljena je tema „Pregovaranje oko kurikuluma – Demokracija u razredu“ te smo čuli glavne ciljeve ove edukacije, a među njima su: Kako poboljšati edukaciju, Kako svladavati prepreke u radu, Kako koristiti tehnologiju i digitalne alate te kako kroz projekte kombinirati kreativnost i tehnologiju. Inače „Učenje kroz projekte“ je nastavnička metoda putem koje se učenicima daje više mogućnosti oko odabira metoda učenja, potiče ih se da samostalno vježbaju vještine 21. stoljeća, komunikaciju, pregovaraju, kritički razmišljaju i surađuju tj. bolje organiziraju svoj rad, razmjenjuju svoje ideje i dijele iskustva. Uz predavanja imali smo i igre upoznavanja, a najviše smo se družili s ekipom iz Francuske koji čini 17 nastavnika te timom iz Arube.
Nakon napornog dana u večernjim satima posjetili smo Ledeni tunel napravljen od 350 tona leda i snijega za kojeg kažu kako je vrhunac posjeta muzeju u Reykjaviku. Perlan je jedna od znamenitosti glavnog grada Islanda zbog svoje neobične kupolaste arhitekture. Na dva kata posjetitelji doznaju uzbudljive stvari o vulkanima, potresima, vodi i ledu. Male filmske sekvence, dodirni ekrani i moderna izvedba čine turneju zabavnom i zabavnom. Replika stijene ptice Látrabjarg nadvisuje se nad posjetitelja i može se istražiti u virtualnoj stvarnosti dvogledom.
Pregledom umjetne ledene špilje ulazi se u skriveni svijet ledenjaka, a planetarij fascinira legendarnim sjevernim svjetlima Islanda. Prekrasan pogled na Reykjavik i bio je idealan način da završimo uspješno drugi dan na Islandu.
3. dan mobilnosti na Islandu
Naš treći radni dan na Islandu započeo je na Sveučilištu Island izvođenjem praktičnih vježbi vezanih za metodu Razmišljaj-Grupiraj-Podijeli. Tema koju smo odabrali bila je Klimatske promjene. Nakon prikaza igara koje možemo provoditi s učenicima uputili smo se u posjet školama.
Prava je bila za učenike nižih razreda, gdje nas je dočekao ravnatelj i upoznao s nekim običajima svoje škole. Službeno im nastava počinje u 8.00 sati, ali nastavnik ne započinje s predavanjima prije 8.30 kako bi dao učenicima dovoljno vremena da se razbude, aklimatiziraju i opuste prije novog radnog dana. U holu škole svi učenici se svako jutro okupe, posjedaju na pod, ravnatelji im se obrati s par riječi upozori ako se nešto dogodilo ili događa i zapjevaju pjesmu za početak dana. Sva djeca jednom tjedno imaju sat plivanja i to traje 10 godina školovanja. Plivanje je obvezan predmet jer su Islanđani imali jako velik broj smrtnih slučajeva, mladih momaka ribara koji nisu znali plivati te je u obrazovni sustav plivanje uvedeno kao obvezna vještina. Nakon posjeta osnovcima uputili smo se u školu koju pohađaju viši razredi. Zanimljivo nam je bilo vidjeti kako su sva djeca samo u čarapama, a obuća se ostavlja oko ulaznih vrata. Na taj način podižu razinu higijene u školu.
Od učionica našem timu se naravno najviše svidjela učionica tehničkog odgoja jer smo pronašli alate koje koriste i naši učenici. Nakon obilaska ove škole imali smo organiziran razgled grada u pratnji vodiča. Pozorno smo slušali povijesne dogodovštine Islanđana, priče o njihovim mitskim bogovima Thoru Lokiju i drugim junacima, o povijesti gradnje stambenih kuća i njihovu održivost na surovim klimatskim uvjetima, ali za neka velika foto bilježenja nismo bili zainteresirani jer je toliko bilo hladno da nismo imali želju skinuti rukavice s već promrzlih prstiju.
4. dan mobilnosti na Islandu
5. dan mobilnosti na Islandu
6. dan mobilnosti na Islandu
7 .dan mobilnosti na Islandu
Naši domaćini su za 7. i posljednji radni dan na Islandu predvidjeli obilazak južnih krajeva Islanda 200 kilometara dalje od glavnog grada Reykjavika. S obzirom da smo osjetili više stotina potresa petog i šestog dana, (službena izvješća kažu kako ih je bilo više od 2500, a sve zbog protjecanja magme ispod površine susjednoga grada, koji je u među vremenu evakuiran, a nalazi se samo 50 kilometara udaljen od našega smještaja), posebno se tim iz Hrvatske obradovao udaljavanju od epicentra. Inače, iz domovine smo cijeli dan dobivali poruke, naše obitelji su bile zabrinute za našu sigurnost, no za Islanđane činjenica da je Zemlja budna, da vulkani svaki čas mogu izbaciti lavu, njih to po svemu sudeći ne zabrinjava, za njih je to uobičajena situacija i čini se kao da nisu posebno uznemireni. Uglavnom, u jutarnjim satima krenuli smo na jug i ostali zatečeni nestvarnim ljepotama Islanda. Vodič nam je ispričao lokalnu šalu: „Što učiniti ako se izgubiš u Islandskoj šumi? – ustani!“, nepregledni pašnjaci, glečeri i vulkani te polja lave već odavno prekriveni mahovinom ostavili su nas bez daha.
Putem smo vidjeli prekrasni Eyjafjallajökull vulkan koji je eruptirao 2010. i zaustavio gotovo sve avionske letove u tom dijelu svijeta. Prvo zaustavljanje bilo je kod Skógafossa koji se smatra jednim od najvećih i najljepših slapova Islanda. Nakon fotografiranja uputili smo se vidjeti jednu od 10 najljepših plaža na svijetu Reynisfjara, Crna plaža. Crni pijesak je ništa drugo nego lava koja se godinama izlijevala u more, hladila, razbijala u sitne komadiće, te postepeno postajala pijesak. Zatim smo napravili pauzu u selu Vik te fotografirali Dyrhólaey 120 metara visok rt koji se nalazi nedaleko od Víka. Mjesto je dobilo ime po masivnom luku koji je more erodiralo s rta. Kad je more mirno, njime mogu ploviti veliki čamci.
Posljednja zaustavna točka bio je vodopad Seljalandsfoss. Ne samo da je zadivljujući, već iza njega možete prošetati lako dostupnom stazom za šetnju. Kada hodate stazom, zapravo hodate oko vodopada – neka vrsta trodimenzionalnog iskustva nakon kojeg smo bili potpuno smočeni. Puni dojmova vratili smo se u večernjim satima u Reykjavik i započeli pripreme za povratak doma.
Bilo je ovo jedno nezaboravno iskustvo na kojem smo puno toga novoga naučili, stvorili poznanstva i kontakte s kolegama iz cijele Europe te daleke Arube, vidjeli neopisive krajeve koje samo ljudsko oko može pojmiti, a niti jedan objektiv obuhvatiti u tolikoj punini, snazi i ljepoti. Na koncu možemo samo reći da smo sretni što smo dio Erasmus + projekta Uhvatimo znanje i da se projekt nastavlja i dalje.
Dijeljenje dobre prakse kolegama nastavnicima
Nastavničko vijeće OIGŠ-a
Dijeljenje dobre prakse započeli smo s predavanjem na Nastavnilkom vijeću u našoj školi koje je održano 23.11.2023. godine u novouređenoj predavaonici Graditeljske tehničke škole. Kolege nastavnici bili su izrazito suradljivi te je dvosatno druženje proteklo u odličnoj atmoferi.
Prezentacija Projektno učenje PBL
Župnaijsko stručno vijeće za izvannastavne aktivnosti Grada Zagreba
poveznica na objavu – Županijsko stručno vijeće Grada Zagreba
18.12.2023. održano je Županijsko stručno vijeće za izvannastavne aktivnosti Grada Zagreba na kojem je izlagala i naša profesorica Marijana Brčić o projektnoj nastavi te je tom prilikom okupljenima podijelila svoja iskustva koja je stekla na mobilnosti u sklopu Erasmus + projekta Uhvatimo znanje te pokazala kako PBL funkcionira u nastavnom procesu. Bilo je ovo još jedno ugodno druženje na kojem su nastavnici imali priliku čuti, vidjeti i razmijeniti svoja iskustva te dogovoriti nove, buduće projekte.
Stručno usavršavanje Nastavničko vijeće OŠ Dominik Savio
Primjena u nastavi
Na Islandu su naši nastavnici u sklopu Erasmus+ projekta Uhvatimo znanje sudjelovali na tečaju PBL Project Based Learning. Učenje kroz projekte je jedna od nastavničkih metoda putem koje se učenicima daje više mogućnosti oko odabira metoda učenja. Naš profesor Jasmin Telalović, po povratku s mobilnosti, započeo je s jednim takvim projektom, a vezanim za građevinsku struku, dok je profesorica Marina Begić u svom 1.g započela aktivnost PBL-a sa svojim razredom u sklopu sata razrede zajednice.
Profesorica Marijana Brčić izradila je u Padletu lekciju vezanu za običaje u vrijeme Božića, a po uzoru na lekciju koju smo vidjeli kod profesora Helgija, našeg predavača na mobilnosti na Islandu. Učenici su bili jako zainteresirani za rad, a u nsatavku možete vidjeti i neke od njihovih radova.