Mobilnost na Islandu, provedba u praksi naučenog

Izvješće o sedmodnevnom boravku na Islandu u okviru projekta Erasmus+ Uhvatimo znanje

Četiri naša nastavnika sudjelovala su na tečaju Učenje temeljeno na projektima u organizaciji Smart Teachers Play More na Islandu, gdje su s nastavnicima iz 18 zemalja kroz 7 dana imali priliku steći nove vještine i nova znanja, a sve s ciljem boljeg upravljanja i rada u učionici.

U subotu, 4.11.2023., prvi, letom Zagreb-Zurich započela je mobilnost Uhvatimo znanje na Island. Čekanje za nastavak leta kolege su iskoristile za obilazak središta glavnog grada Švicarske i razgledavanje njegovih znamenitosti.
U večernjim satima nastavljeno je putovanje u glavni grad zemlje leda i vatre. Prvi dan u Islandskom Reykjaviku započeo je obilaskom središta grada, posjetom Katedrali i ostalim znamenitostima te dolaskom na lokaciju održavanja tečaja. Uvodni dio protekao je predstavljanjem voditelja, predstavljanjem zemalja iz kojih stižu polaznici te prigodnim druženjem uz učenje islandskih riječi i ustaljenih izraza.

2. dan mobilnosti na Islandu

Prema Sveučilištu Island uputili smo u 8.00, vani je bio potpuni mrak, a izlazak sunca očekivali smo tek u 9.30. Predavanje je započelo predstavljanjem naših voditelja, profesorice na Sveučilištu Island Lilje Jonsdottir i profesora Helgi Reyra. U uvodnom dijelu predstavljena je tema „Pregovaranje oko kurikuluma – Demokracija u razredu“ te smo čuli glavne ciljeve ove edukacije, a među njima su: Kako poboljšati edukaciju, Kako svladavati prepreke u radu, Kako koristiti tehnologiju i digitalne alate te kako kroz projekte kombinirati kreativnost i tehnologiju. Inače „Učenje kroz projekte“ je nastavnička metoda putem koje se učenicima daje više mogućnosti oko odabira metoda učenja, potiče ih se da samostalno vježbaju vještine 21. stoljeća, komunikaciju, pregovaraju, kritički razmišljaju i surađuju tj. bolje organiziraju svoj rad, razmjenjuju svoje ideje i dijele iskustva. Uz predavanja imali smo i igre upoznavanja, a najviše smo se družili s ekipom iz Francuske koji čini 17 nastavnika te timom iz Arube.

 

 

Nakon napornog dana u večernjim satima posjetili smo Ledeni tunel napravljen od 350 tona leda i snijega za kojeg kažu kako je vrhunac posjeta muzeju u Reykjaviku. Perlan je jedna od znamenitosti glavnog grada Islanda zbog svoje neobične kupolaste arhitekture. Na dva kata posjetitelji doznaju uzbudljive stvari o vulkanima, potresima, vodi i ledu. Male filmske sekvence, dodirni ekrani i moderna izvedba čine turneju zabavnom i zabavnom. Replika stijene ptice Látrabjarg nadvisuje se nad posjetitelja i može se istražiti u virtualnoj stvarnosti dvogledom.

 

 

Pregledom umjetne ledene špilje ulazi se u skriveni svijet ledenjaka, a planetarij fascinira legendarnim sjevernim svjetlima Islanda. Prekrasan pogled na Reykjavik i bio je idealan način da završimo uspješno drugi dan na Islandu.

 

3. dan mobilnosti na Islandu

Naš treći radni dan na Islandu započeo je na Sveučilištu Island izvođenjem praktičnih vježbi vezanih za metodu Razmišljaj-Grupiraj-Podijeli. Tema koju smo odabrali bila je Klimatske promjene. Nakon prikaza igara koje možemo provoditi s učenicima uputili smo se u posjet školama.

Prava je bila za učenike nižih razreda, gdje nas je dočekao ravnatelj i upoznao s nekim običajima svoje škole. Službeno im nastava počinje u 8.00 sati, ali nastavnik ne započinje s predavanjima prije 8.30 kako bi dao učenicima dovoljno vremena da se razbude, aklimatiziraju i opuste prije novog radnog dana. U holu škole svi učenici se svako jutro okupe, posjedaju na pod, ravnatelji im se obrati s par riječi upozori ako se nešto dogodilo ili događa i zapjevaju pjesmu za početak dana. Sva djeca jednom tjedno imaju sat plivanja i to traje 10 godina školovanja. Plivanje je obvezan predmet jer su Islanđani imali jako velik broj smrtnih slučajeva, mladih momaka ribara koji nisu znali plivati te je u obrazovni sustav plivanje uvedeno kao obvezna vještina. Nakon posjeta osnovcima uputili smo se u školu koju pohađaju viši razredi. Zanimljivo nam je bilo vidjeti kako su sva djeca samo u čarapama, a obuća se ostavlja oko ulaznih vrata. Na taj način podižu razinu higijene u školu.

 

Od učionica našem timu se naravno najviše svidjela učionica tehničkog odgoja jer smo pronašli alate koje koriste i naši učenici. Nakon obilaska ove škole imali smo organiziran razgled grada u pratnji vodiča. Pozorno smo slušali povijesne dogodovštine Islanđana, priče o njihovim mitskim bogovima Thoru Lokiju i drugim junacima, o povijesti gradnje stambenih kuća i njihovu održivost na surovim klimatskim uvjetima, ali za neka velika foto bilježenja nismo bili zainteresirani jer je toliko bilo hladno da nismo imali želju skinuti rukavice s već promrzlih prstiju.

4. dan mobilnosti na Islandu

4. dan domaćini su za nas ponovno organizirali obilazak škole, ovoga puta u susjednim gradu, a riječ je o potpuno novoj školi koja ima učenike od 2. do 16. godine. Inače im školovanje započinje sa 6 godina, ali u novoj školi su smještena i djeca vrtićke dobi te djeca s poteškoćama u razvoju. Voditelji su nam naglasili kako škola nije zgrada, već školu čine ljudi u njoj te su naglasili važnost timskog rada i suradnje budući da u prostranim učionicama više nastavnika u isto vrijeme izvodi nastavni proces. Od posebnosti ove škole izdvojili su učionice za drvodjelstvo, keramiku, a jako su ponosni na tzv. Zelenu kuću u kojoj djeca uče osnove vrtlarenja.
Posjet zemlji glečera, gejzira i vilenjaka na popisu je mnogih ljubitelja putovanja, a vulkani, izvori vruće vode, gejziri te prekrasna Aurora borealis (koju ovih dana vidimo iz samoga grada Reykjavika) samo su neki od prizora kojim Island dočekuje svoje posjetitelje. Zahvaljujući izletu Golden Circle , najpoznatijoj islandskoj turističkoj ruti i mi smo uspjeli vidjeti neke od prirodnih fenomena: geotermalno područje u Haukadaluru, slap Gullfoss i Nacionalni park Thingvellir.
Geysir ili Veliki gejzir jedan je od najpoznatijih gejzira u Europi, po kojemu je i nastao sam naziv za ovu pojavu. Gejzir Strokkur svakih 6 do 10 minuta eruptira vrelom vodom i dostiže visine do 40 metara. Inače, naš tim je imao ogromnu sreću jer već dva dana za redom imamo sunčano vrijeme, a kažu kako se na Islandu to ne događa često.
Druga postaja bio je slap Gullfoss. Očaravajući prirodni fenomen, visok 32 metra i ulijeva se u rijeku Hvita te je jedan od najljepših slapova Islanda. Podijeljen je u dva stepenasta dijela, od kojih je kraći dugačak 11 metara, a drugi 21 metar. Nalazi se u prekrasnom kanjonu sa zidovima visokima i do 70 metara, s kojih se pruža nezaboravan pogled na slap.
Na ruti Golden Circlea nalazi se Nacionalni park Thingvellir, koji je i na UNESCO-ovu popisu svjetske baštine. Riječ o mjestu gdje se razdvajaju dvije tektonske ploče – euroazijska i sjevernoamerička. Tu smo posjetili vulkanski krater Keriđ. Keriđ je star otprilike tri tisuće godina, što ga čini otprilike upola mlađim od većine vulkanskih kratera pronađenih na Islandu. Ovo je glavni razlog zašto su Keriđove padine crvene boje, a ne vulkanski crne; naslage željeza su, geološki gledano, svježe. Moguće je krenuti stazom točno do ruba kratera, u potpunosti ga okružiti i spustiti se do netaknute vode kraterskog jezera što smo naravno i mi učinili.
Islandski konj je pasmina malog konja, ne dopuštaju reći ponija, razvijena na Islandu, a u jednom trenutku vozač autobusa nam je stao kako bismo ih bolje pogledali. Islandski konji su dugovječni i izdržljivi, a u svojoj rodnoj zemlji imaju malo bolesti, a to postižu zakonom kojim sprječavaju uvoz drugih konja u zemlju, a izvezene životinje ne smiju se više nikad na Island vratiti.
Po povratku u Reykjavik imali smo kulturnu večer na kojoj smo se podijelili u nacionalne timove i prezentirali proizvode koje smo donijeli iz svojih zemalja. Naš tim tako je bio pojačan kolegicama iz Delnica, Osijeka i Antunovca te smo imali bogatu trpezu hrvatskih delicija.
Večer smo završili promatrajući prekrasnu polarnu svjetlost koja se u ovom trenutku može vidjeti i iz samoga grada Reykjavika.

5. dan mobilnosti na Islandu

5. dan na Islandu bio je posvećen praktičnim aktivnostima, imali smo priliku upoznati se s različitim alatima koje možemo koristiti u nastavi, podijeljeni smo u skupine i dodijeljeni su nam određeni zadatci.
Nakon toga smo slušali predavanje o obrazovanju na Islandu. Zanimljivo nam je bilo čuti kako se njihovi nastavnici žale na visinu plaće koja iznosi oko 4800 eura, a kroz dodatne aktivnosti i sate mogu zaraditi do 1800 eura više. Nastavu održavaju timski, više je nastavnika zaduženo za skupinu učenika, okvirno na 5 učenika dolazi jedan nastavnik. Što se tiče strukovnoga obrazovanja, Island ima sličnih problema kao i ostatak Europe, nedostaje radne snage i deficitarnih zanimanja te sada doseljenicima, ukoliko pokažu potrebne vještine i znanje, dopuštaju dodatno dvogodišnje školovanje, kako bi te osobe nakon toga mogle započeti samostalno raditi i otvoriti svoje obrte.
U večernjim satima ponovno smo imali priliku promatrati polarnu svjetlost iz grada. Ovo je bio treći dan u nizu bez padalina što je za Island izrazito rijetko, hladnoća i vedro nebo, unatoč svjetlima grada, nije spriječila da uživamo u prekrasnoj zelenoj boji Aurore borealis.

6. dan mobilnosti na Islandu

6. dan na Islandu započeo je prezentacijom naših radova po timovima, nakon čega smo se uputili na svečanost dodjele Potvrda te zajedničko fotografiranje. Popodne smo imali slobodno vrijeme koje smo mi iskoristili za šetnju centrom i kupnju suvenira.
Inače, ovih dana u našem području česti su potresi, izlet u Plavu lagunu nam je otkazan zbog sigurnosti, ali čini se kako Islanđane to nimalo ne zabrinjava i uopće ne obraćaju pozornost na učestalu trešnju. Danas nam je na programu zamjenski izlet i obilazak Crne plaže čime će i službeno završiti sedmodnevni tečaj u organizaciji Smart Teachers play more, a kojeg nam je financirala Europska komisija u okviru mobilnosti Erasmus + projekta Uhvatimo znanje.

7 .dan mobilnosti na Islandu

 

Naši domaćini su za 7. i posljednji radni dan na Islandu predvidjeli obilazak južnih krajeva Islanda 200 kilometara dalje od glavnog grada Reykjavika. S obzirom da smo osjetili više stotina potresa petog i šestog dana, (službena izvješća kažu kako ih je bilo više od 2500, a sve zbog protjecanja magme ispod površine susjednoga grada, koji je u među vremenu evakuiran, a nalazi se samo 50 kilometara udaljen od našega smještaja), posebno se tim iz Hrvatske obradovao udaljavanju od epicentra. Inače, iz domovine smo cijeli dan dobivali poruke, naše obitelji su bile zabrinute za našu sigurnost, no za Islanđane činjenica da je Zemlja budna, da vulkani svaki čas mogu izbaciti lavu, njih to po svemu sudeći ne zabrinjava, za njih je to uobičajena situacija i čini se kao da nisu posebno uznemireni. Uglavnom, u jutarnjim satima krenuli smo na jug i ostali zatečeni nestvarnim ljepotama Islanda. Vodič nam je ispričao lokalnu šalu: „Što učiniti ako se izgubiš u Islandskoj šumi? – ustani!“, nepregledni pašnjaci, glečeri i vulkani te polja lave već odavno prekriveni mahovinom ostavili su nas bez daha.

 

 

Putem smo vidjeli prekrasni Eyjafjallajökull vulkan koji je eruptirao 2010. i zaustavio gotovo sve avionske letove u tom dijelu svijeta. Prvo zaustavljanje bilo je kod Skógafossa koji se smatra jednim od najvećih i najljepših slapova Islanda. Nakon fotografiranja uputili smo se vidjeti jednu od 10 najljepših plaža na svijetu Reynisfjara, Crna plaža. Crni pijesak je ništa drugo nego lava koja se godinama izlijevala u more, hladila, razbijala u sitne komadiće, te postepeno postajala pijesak. Zatim smo napravili pauzu u selu Vik te fotografirali Dyrhólaey 120 metara visok rt koji se nalazi nedaleko od Víka. Mjesto je dobilo ime po masivnom luku koji je more erodiralo s rta. Kad je more mirno, njime mogu ploviti veliki čamci.

 

 

Posljednja zaustavna točka bio je vodopad Seljalandsfoss. Ne samo da je zadivljujući, već iza njega možete prošetati lako dostupnom stazom za šetnju. Kada hodate stazom, zapravo hodate oko vodopada – neka vrsta trodimenzionalnog iskustva nakon kojeg smo bili potpuno smočeni. Puni dojmova vratili smo se u večernjim satima u Reykjavik i započeli pripreme za povratak doma.

 

 

Bilo je ovo jedno nezaboravno iskustvo na kojem smo puno toga novoga naučili, stvorili poznanstva i kontakte s kolegama iz cijele Europe te daleke Arube, vidjeli neopisive krajeve koje samo ljudsko oko može pojmiti, a niti jedan objektiv obuhvatiti u tolikoj punini, snazi i ljepoti. Na koncu možemo samo reći da smo sretni što smo dio Erasmus + projekta Uhvatimo znanje i da se projekt nastavlja i dalje.

Dijeljenje dobre prakse kolegama nastavnicima

Nastavničko vijeće OIGŠ-a

Dijeljenje dobre prakse započeli smo s predavanjem na Nastavnilkom vijeću u našoj školi koje je održano 23.11.2023. godine u novouređenoj predavaonici Graditeljske tehničke škole. Kolege nastavnici bili su izrazito suradljivi te je dvosatno druženje proteklo u odličnoj atmoferi.

Uvodna prezentacija Island 

Prezentacija Projektno učenje PBL

 

   

Župnaijsko stručno vijeće za izvannastavne aktivnosti Grada Zagreba

poveznica na objavu – Županijsko stručno vijeće Grada Zagreba 

18.12.2023. održano je Županijsko stručno vijeće za izvannastavne aktivnosti Grada Zagreba na kojem je izlagala i naša profesorica Marijana Brčić o projektnoj nastavi te je tom prilikom okupljenima podijelila svoja iskustva koja je stekla na mobilnosti u sklopu Erasmus + projekta Uhvatimo znanje te pokazala kako PBL funkcionira u nastavnom procesu. Bilo je ovo još jedno ugodno druženje na kojem su nastavnici imali priliku čuti, vidjeti i razmijeniti svoja iskustva te dogovoriti nove, buduće projekte.

Stručno usavršavanje Nastavničko vijeće OŠ Dominik Savio

5.1.2024. Profesorice Marijana Brčić i Silvia Vladić Vrban  u OŠ Dominik Savio održale su stručno predavanje o Erasmus+ projektu Uhvatimo znanje kojeg trenutno provode u svojoj školi.
Kolegama s Knežije pokazale su primjere dobre prakse koje su vidjele na mobilnosti na Islandu i metodama koje trenutno provode sa svojim učenicima. Predavanje je bilo interaktivno te vjerujemo kako će neke od prezentiranih metoda domaćini moći iskoristiti u svome radu s osnovcima.
Ovim putem još jednom zahvaljujemo OŠ Dominik Savio na pozivu te se nadamo da će ih naša prezentacija potaknuti da se i sami ohrabre i uključe sa svojim projektima u Erasmus+ zajednicu.

Primjena u nastavi

Na Islandu su naši nastavnici u sklopu Erasmus+ projekta Uhvatimo znanje sudjelovali na tečaju PBL Project Based Learning. Učenje kroz projekte je jedna od nastavničkih metoda putem koje se učenicima daje više mogućnosti oko odabira metoda učenja. Naš profesor Jasmin Telalović, po povratku s mobilnosti, započeo je s jednim takvim projektom, a vezanim za građevinsku struku, dok je profesorica Marina Begić u svom 1.g započela aktivnost PBL-a sa svojim razredom u sklopu sata razrede zajednice.

 

 

Profesorica Marijana Brčić izradila je u Padletu lekciju vezanu za običaje u vrijeme Božića, a po uzoru na lekciju koju smo vidjeli kod profesora Helgija, našeg predavača na mobilnosti na Islandu. Učenici su bili jako zainteresirani za rad, a u nsatavku možete vidjeti i neke od njihovih radova.

Christmas Padlet

   

Posjet Građevinskom falultetu

I u novoj 2024. godini aktivno se radi prema metodi Projektnog učenja. Profesor Jasmin Telalović s učenicima radi na temi Građevinska dozvola, a tim povodom posjetili su Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za organizaciju, tehnologiju i menadžment gdje ih je ugostio prof.dr.sc. Ivica Završki. Na radnom sastanku naša ekipa doznala je dosta korisnih informacija koje planiraju uvrstiti u svoje istraživanje. Objava na facebooku Građevinski fakultet